Development of your digital skills

Presentation of the workshops of this pillar:


Comment intégrer les influenceurs à sa stratégie de communication ? (DIMA)

Langue : français
Enseignant-pilote : Sophie ISMAÏL
Remarque:
Type A

Le rapport digital 2020 publié par We Are Social & Hootsuite révèle que les Belges passent 1h36 par jour sur les réseaux sociaux. Sur ces plateformes, ils suivent des influenceurs qui les inspirent au quotidien. Qu’ils soient macro, micro ou nano-influenceurs, ces derniers se sont imposés comme des leaders d’opinion à fort pouvoir de prescription. Dans son étude « Le rôle des influenceurs sur les réseaux sociaux auprès des consommateurs », Cision, groupe spécialisé dans les logiciels de relations médias, d'influence et d'intelligence médias, affirme que 76 % des internautes qui suivent des influenceurs ont acheté un produit après avoir lu un contenu publié par un influenceur.

Les influenceurs constituent aujourd’hui un levier marketing de choix pour les marques. L’atelier permettra aux étudiants d’acquérir les compétences utiles pour assurer une fonction dans le domaine du marketing d’influence et déployer une stratégie impactante.

Découvrir les logiciels économiques (LOGE)

Langue: français
Enseignant-pilote: Jérôme Schoenmaeckers
Type A

Cet atelier a pour but de familiariser les étudiants avec les outils informatiques liés à l’économie. Le logiciel STATA sera utilisé ainsi qu’un logiciel destiné à mettre en forme des documents (Latex). A la fin de cet atelier, l’étudiant sera capable d’importer une base de données, la nettoyer, en sortir des résultats intéressants et publier ces recherches dans un format utilisé académiquement. 

Une première partie est consacrée à STATA, logiciel permettant de travailler avec des bases données conséquentes et d’obtenir des résultats (descriptifs ou économétriques) rapidement.

La deuxième partie de l’atelier est dédiée à la mise en forme de documents avec Latex, logiciel désormais incontournable pour réaliser des documents au rendu scientifique.

L’atelier sera axé sur le learning by doing.

Après une présentation des concepts de base nécessaires, les étudiants seront amenés à utiliser eux-mêmes ces outils directement sur ordinateur..

Positionner une offre commerciale en ligne (POCL)

Langue : français 
Enseignant-Pilote : Damien Jacob
Type B

Osez la vente en ligne ! Internet est un canal de vente de plus en plus important en BtoC mais aussi en BtoB. De plus en plus d'entreprises y réfléchissent, mais veulent partir du bon pied, l'e-commerce n'étant pas l'eldorado. Aussi les compétences de conseils en la matière sont de plus en plus prisées. Des étudiants de HEC-Liège se lancent d'ailleurs presque chaque année eux-mêmes comme "entreprenautes".

Sur base d'un cas pratique réel examiné en détail, vous assurerez, en équipe, une mini-mission de conseil pour un porteur de projet de site de vente en ligne. Précisons que l’atelier n’abordera pas les aspects purement techniques de la vente en ligne (programmation d’une plateforme d’e-commerce, paiement en ligne…), mais plutôt les aspects stratégiques de positionnement commercial propres à l’e-commerce et les aspects tactiques (comment convertir une visite sur un site web en une vente).

Au-delà de la mise en situation professionnelle où vous serez amenés à travailler en équipe comme « junior consultants pour un « client », vous apprendrez à tenir compte des particularités de la vente en ligne par rapport au commerce traditionnel et à suivre une méthodologie d’élaboration d’une stratégie de positionnement d'une offre commerciale sur Internet (produits, prix, clientèle à cibler,…)..

SAP : Mastering a Leading Management System (SAPX)

Langage: english
Enseignant-pilote: Michael Schyns
This workshop mainly applies to first bloc students (essentially due to the exam deadlines)
Type B

SAP: Mastering a Leading Management System

Management Information Systems (MIS) and Enterprise Resource Planning (ERP) solutions help companies of all sizes run better. SAP AG is the market leader in enterprise application software with about one third of market shares.  Students will have access to a fully configured company on a SAP environment. Through distance learning systems, from the University or from their home, they will have one semester on a very flexible schedule to solve case studies covering financial, operations and human management and different business processes: Sales and Delivery, Material Management, Production Planning, Human Capital Management... They will receive a roadmap with step by step instructions for each business process.  

This training is organized in partnership with the University of Duisburg-Essen.

This training is also a preparation to sit the external official TERP10 business processes certification organized by SAP AG itself (exam included in the portfolio).  There is a lack of ERP, especially SAP ERP, specialists in Belgium and in the world.  This training and the SAP certificate are real assets in your CV.  

Additionally, the students who complete the online course will receive an official university certificate of the University of Essen-Duisburg.

Be aware that:

  • the portfolio is not free (between 300EUR and 570EUR)
  • this portfolio is time consuming! It corresponds to 6 credits of work (1 credit = 30 hours of work) even if it only accounts for 3 credits in the University of Liege cursus.  The 3 additional credits are justified  by the university certificate delivered by the University of Essen and by the certification delivered by SAP AG.
  • additional important details are available on Lol@

Become a certified Business Analyst : SAS Certified Young Potentials program (SCYP)

Langage: english
Enseignant-pilote: Stéphanie Aerts
Type B

Become a certified Business Analyst / Data Scientist! This is the job of the future!

Nowadays, a company must be able to collect, analyze and handle huge volume of data in order to answer managerial questions and/or offer new top value services. The main question is: "How to transform raw "stupid" data into valuable "actionable" information?" This is the job of the Business Analyst.

In order to achieve such a result, the Business Analyst needs powerful tools. SAS Base and SAS Enterprise Guide are platforms used by leading companies. This portfolio aims to prepare you for the official external certification SAS Certified Base Programmer. Many companies use SAS for their internal analysis, which makes this certification an undeniable added-value to your CV and helps you to secure jobs. Beside, this training should help you for other courses and projects : Statistics, Business Analytics, Marketing Analytics, master thesis...

In this learning, you will not learn new data analysis techniques but you’ll become familiar with SAS programming language, the cornerstone of all SAS platforms, to be able to write your own SAS data analysis codes. More precisely, with this certification in hand, you’ll be able to write your own code to:

  • Import and export raw data files
  • Manipulate and transform data
  • Combines SAS datasets
  • Create basic detail and summary reports using SAS procedures
  • Identify and correct data, syntax and programming logic errors

There is no prerequisite in computer programming needed for this portfolio: indeed, the SCYP program walks you through the steps of learning to write code, which could also help for other courses. But, obviously, you have to be a minimum computer enthusiast to get the best of it.

You have to know that the preparation for this hard certification requires a lot of homework, but this is also what makes this certification a real added value on the job market. This portfolio gives you the opportunity to value your work by obtaining credits, as well as opportunities to practice besides this theoretical certification.

Last update :17/09/2020